De geschiedenis vertelt over Bodhidharma, die te voet vanuit INDIA omstreeks in het jaar 500 in CHINA aankwam. Deze monnik werd ook TA-MO genoemd. De naam DARUMA was niet zijn echte naam, maar een eretitel, wat alleen "priester" betekent. De zijderoute's werden naast de handelaren ook gebruikt door monniken. Eén van deze monniken bleek Bodhidharma te zijn. Hij reisde te voet vanuit India in de richting van Tibet, maar deze reis mislukte. Per boot vanuit Madras probeerde hij het later opnieuw en zo arriveerde hij via de Straat van Formosa in Kuanghai. Dit behoorde tot het rechtsgebied van de Keizer Liang Wu Ti (tegenwoordig provincie Kuangtung Kanton) in die tijd een groot leider van het Boeddhisme. Hoewel het Boeddhisme van Liang Wu Ti geheel werd behouden en geformaliseerd, werd Bodhidharma niet begrepen en daarom niet aanvaard. Hij beoefende naast o.a. de meditatie en het intuïtieve inzicht, lichamelijke training wat niet door iedereen werd geaccepteerd.
• Nai-han-tsin
• Shaolin-chi'uan-fa
• Saolin-szue
Alles wat tot nu over deze ,monnik' is geschreven is zeer raadselachtig. Soms wordt er zelfs getwijfeld aan het bestaan van Bodhidharma. Toch zijn er teveel aanwijzingen om de twijfelaars serieus te nemen. Er bestaat één document uit 574, wat een getuigenverslag blijkt te zijn van een Chinese inwoner uit Loyang genaamd: ,Yang Hsuah chih'. Het blijkt een ontmoeting te beschrijven tussen Bodhidharma en de perfect van Loyang, in de tempel Yung Ning. Dit verslag is genaamd: "Loyang chia lan chi". (Kloosterverslag van Loyang) Bodhidharma wordt beschreven als lelijk met blauwe ogen, woest krullend haar en een baard. In het noorden van Kashmir in India leven mensen die krullend haar en blauwe ogen bezitten. Hij werd beschreven als de "Sramana" uit het westen en beweerde wel 150 jaar oud te zijn en in vele koninkrijken te hebben gereisd. De tempel Ying Ning vond hij de mooiste die hij kende.
Deze tempel werd gebouwd in 516 en de geschiedenis wijst uit dat deze tempel vanaf 528 als militaire basis in gebruik werd genomen. Hiermee is duidelijk de deze uit 574 beschreven ontmoeting met Bodhidharma heeft plaats gevonden tussen 516 en 528 na het begin van onze jaartelling. Alleen de monniken die in het klooster waren hadden het recht om de oefeningen te trainen en verder werd het geheim gehouden. Omdat bleek dat de technieken erg effectief waren ontstond de algemene gedachte dat deze groepering een gevaar zou kunnen opleveren.
Een aantal malen in de historie gebeurde het dat de tempel te Honan werd vernietigd en de monniken verjaagd. De Shorinji-tempel werd b.v. vernietigd door Keizer Wu-Ti in 574, als een onderdeel
van een anti-Boeddhistische politiek. De tempel werd weer gedurende de Sui-Dynastie (589-618) herbouwd. Dat de technieken toch bewaard gebleven zijn, naast het groot aantal monniken dat het
gedurende al die jaren beoefende, is te danken aan het feit dat men uit voorzorg de naam een aantal malen veranderde.
We kunnen uit alles concluderen dat de systemen afkomstig van Saolin-Szue altijd onder grote druk
hebben gestaan. Zelfs in de periode dat de Chinese leider Mao-Tse-Dong aan de macht was, was de beoefening van dergelijke systemen verboden. Dat een klein gedeelte toch nog bewaard is gebleven is
te danken aan de personen die dit in het geheim bleven beoefenen. Het is bekend dat monniken als artiesten in bijvoorbeeld Circussen of bij Variété rondtrokken en hun kunsten daar
vertoonden. En op deze wijze bleef een deel bewaard.
Hoe zou jij vandaag trainen als je zou weten dat je morgen voor je leven moet vechten?